Blog: De kracht van kennis delen!

Had je mijn maandelijkse blog al gemist? Vorig jaar blogde ik nog maandelijks, maar nu zitten we halverwege maart en dit is mijn eerste blog voor 2019. Bewust, want in plaats van maandelijkse blogs en nieuwsbrieven schakelen we terug naar 1x per kwartaal. Ook hebben we dit jaar geen nieuwe (jaarlijks roulerende) Innovation Partners en stoppen we met de events die we gezamenlijk met Innovation Partners organiseerden. Waarom?

Blog door Henk Pater, Founder van Outsourcing Hub

Simpel: eind 2018 hebben we iSourcing Hub gelanceerd en daarmee ook het idee van Knowledge Partners nieuw leven ingeblazen. Met een groeiende groep van al bijna 40 (and counting!)  Knowledge Partners vergt dat de nodige aandacht van onze kant. En die aandacht verdienen ze, net als deze blog.

iSourcing Hub, wat is dat ook alweer?

Met de komst van iSourcing Hub, eigenlijk de 2.0 versie van Outsourcing Hub en als aparte module beschikbaar voor ruim 1.000 gebruikers van Outsourcing Hub, ontstond een nieuwe kans en een nieuwe behoefte die uitstekend samengaan.

In tegenstelling tot Outsourcing Hub, dat werkt met een vaste set van match criteria, is iSourcing Hub zeer schaalbaar en extreem flexibel:

  • Schaalbaar omdat we met thema’s makkelijk kunnen uitbreiden (nu al meer dan 100 aandachtsgebieden). Voorlopige blijven we bij IT en gerelateerde technologiën, maar in theorie kunnen we nu ook uitbreiden naar BPO, Facilitair, Consultancy, etc.
  • Flexibel omdat gebruikers zelf maatwerk vragen/criteria kunnen opstellen, en omdat per thema slimme en veel gebruikte vragen kunnen worden gedeeld via een openbare bibliotheek, de Public Library. Daarnaast kunnen gebruikers sinds kort ook nieuwe IT leveranciers uitnodigen op het platform.

Zo ontstaat voor elk thema snel een volledig beeld van de relevante spelers, dat met elke nieuwe search wordt geactualiseerd.

Kennis, ervaring en expertise delen

De behoefte aan de kant van de hub is uiteraard om voor elk thema te zorgen voor slimme en noodzakelijke vragen. Als kleine startup is het onmogelijk om dat voor alle inmiddels meer dan 100 aandachtsgebieden te doen – die rol kunnen Knowledge Partners perfect op zich nemen. Overigens niet uit liefdadigheid, het biedt hen immers ook een kans. Leveranciers weten goed welke vragen effectief zijn en welke vragen kunnen helpen om bv onderscheidend vermogen te tonen via de beantwoording van zo’n vraag. Dat is dus een kans voor de leverancier, maar ook waardevol voor de vragende partij!

Met deze nieuwe behoefte ontstond dus ook een kans in de vorm van aanwezigheid op een nieuw online kanaal, waarbij de Knowledge Partners oa via de vragen in de Public Library hun kennis en expertise kunnen profileren en delen. Daarmee krijgen zij zichtbaarheid precies op het moment dat de zoekende partij daar ook het meest open voor staat. Geen reclame of banners, en zéker geen invloed op de zoekresultaten, maar wél inhoudelijke en vooral relevante informatie op het juiste moment.

Niet enkel leveranciers en adviseurs

Op dit moment bestaan de Knowledge Partners uit IT leveranciers en IT adviesbedrijven. Het systeem, en dan met name de nieuwe iSourcing Hub module met de Custom Search, is ook een perfecte basis om nog meer samen te werken en nog meer te verbinden. Zo zijn er grote (overheids)instellingen, banken en andere bedrijven die de Knowledge Partner vanuit de aanbestedende kant willen invullen, alleen bij hen is de kans om zich te kunnen profileren vaak minder relevant. De nadruk ligt vaak meer op het delen van kennis, over de organisatiegrenzen heen. Dat geldt ook voor kennisplatformen en (vak)media, die vragen kunnen toevoegen aan de Public Library met een link naar relevante content/artikelen. Leuk nieuws hierover: we gaan per heden een partnerschap aan met Sourcing Strategy Magazine!

Kennis delen en structureren

Het delen van al die kennis vereist ook extra aandacht voor het structureren van al die informatie. Zowel intern (met collega’s) als extern (bijvoorbeeld binnen een specifieke branche of techniek/thema). In het systeem vind je al de Knowledge Base, die een goed fundament biedt om kennis te delen.

Op dit moment is deze vooral bedoeld voor adviseurs en klanten aan de zoekende kant, om per provider (en later wellicht ook per search) informatie bij te houden. Met verbreding van de Knowledge Partners naar ook (overheids)instellingen en kennisplatforms is het uitbreiden van de functionaliteiten in de Knowledge Base een logische volgende stap.

Open kennis

Je ziet het, we zijn nog lang niet klaar met de Hub. Met de Custom Search, de Public Library en de Knowledge Base kan ons platform matchen en verbinden op een hoger plan tillen. In onze open source of beter gezegd open contribution methode spelen de Knowledge Partners een essentiële rol. Zij geven de eerste aanzet tot het vullen van de Public Library en het aansluiten van nieuwe partijen per thema, waarmee deze kennis gemeengoed wordt. En ze vervullen daarna de rol van ‘curator’.

Zo brengen we (out)sourcing, inkoop én advies naar een hoger niveau. Resultaat: bij klanten en de betrokken adviseurs blijft meer tijd en geld over om de écht belangrijke vragen te stellen en ook eerder de interactie op te zoeken met de markt. Daar worden ook de IT dienstverleners op ons platform blij van, al helemaal omdat het systeem de zoekende partij helpt met het voorsorteren van de juiste spelers én alleen deze spelers relevante vragen te stellen.


Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2019-03-14T19:17:46+00:00 13 maart 2019|