We zijn en kunnen zoveel méér

Toen ik op het idee kwam op slimme manier vraag en aanbod te ‘matchen’ in de ICT sector, leek het logisch te beginnen in het IT outsourcing domein. Ruim drie jaar later besef ik steeds beter dat we iets unieks in handen hebben. Het besef dat Outsourcing Hub veel méér is dan een slim online matchingplatform kwam in drie fasen.

Maar eerst: waarom begon ik met outsourcing? Simpel. Op dat gebied had ik de meeste ervaring. En bij het uitbesteden van ICT staat veel op het spel. Vaak gaat het om veel geld en relaties voor lange. Bovendien zijn selectietrajecten kostbaar en tijdrovend, er is dus veel te winnen.

Een alternatieve Google

Mijn eerste besef ontstond toen een IT architect tegen me zei dat ik een soort alternatieve Google had bedacht. Ik moest er een beetje om lachen, maar hij had een punt: de Hub werkt met vooraf gedefinieerde zoek- en matchcriteria voor het outsourcing domein. Je kunt ‘hubs’ maken voor ieder willekeurig ander domein wanneer je de ‘taxonomie’ in kaart hebt. Destijds een besef waar ik weinig mee deed; ik was te druk met de start-up echt laten vliegen.

Inmiddels staat verbreding wel op onze roadmap en is het ook een belangrijk item in onze eerste stemronde. Op het vlak van ICT outsourcing zijn we nog niet klaar en nog lang niet iedereen kent ons, laat staan dat men direct goed begrijpt waar onze toegevoegde waarde ligt. We verkopen namelijk niet alleen een product of dienst, maar we ‘prediken’ ook een nieuwe methode waarbij het allemaal draait om eerder en anders met de markt te interacteren om zo de kans op succes te vergroten.

Een bredere scope

Dat laatste word door sommige gebruikers heel goed begrepen en zorgde het afgelopen jaar voor een tweede besef. Steeds vaker zag ik zoekopdrachten door ons systeem gaan waarbij we, ondanks het aanbod van zo’n 120 providers, nog niet optimaal konden matchen. Maar we leren van onze gebruikers: zij zetten het systeem slim in voor vragen die min of meer buiten de scope van outsourcing liggen, maar waarbij een snelle check bij (soms wel tientallen) providers enorm krachtig blijkt.

Voor mij het besef dat we door uitbreiding nóg beter kunnen helpen. Onze aanpak werkt, we hebben het bewijs (bekijk de Case Studies maar eens) en ‘de hub’ kan (dus) prima breder worden ingezet. Bovendien hebben wij een community met inmiddels bijna 1.000 experts opgebouwd, waarvan een groot gedeelte enorm enthousiast en proactief meedenkt. Zij zien dezelfde kans als wij.

Uitbreiden dus?! Dat vergt niet alleen de juiste ‘taxonomie’. De echte uitdaging is: hoe zorg je voor voldoende balans tussen vraag en aanbod op een groeiend platform en in de nieuwe domeinen waarop je wilt uitbreiden? En waar en wanneer begin je?

Nieuwe spelers op de (steeds bredere) markt

Terwijl we het outsourcing domein steeds meer in balans krijgen, merk ik dat de lijn in gesprekken die ik de laatste maanden voer verandert. Vooral aan de vraagzijde (uitbesteders, aanbestedende diensten en consultancy firms) is er behoefte aan meer overzicht in een snel veranderende markt. En die markt gaat sowieso breder dan outsourcing en vaak zelfs breder dan IT.

Het goed in kaart brengen en houden van nieuwe oplossingen en technologieën en de (nieuwe) spelers kan van levensbelang zijn. De 4e industriële revolutie zet IT in een nieuw daglicht. Breng dit alles slim bij elkaar en de toegevoegde waarde van een match is vele malen groter (en tastbaarder). En steeds vaker kloppen allerlei nieuwe spelers bij ons aan die perfect in dit plaatje passen.

Nog veel winst te behalen

Nu besef ik me pas echt dat wat een paar jaar geleden als Outsourcing Hub begon, een opstap kan zijn naar iets veel mooiers en groters. Groter betekent in dit geval inderdaad breder dan outsourcing, en daarmee dus beter, sneller, innovatiever en waardevoller.

Wij zijn en kunnen zoveel méér. En met wij bedoel ik Outsourcing Hub als bedrijf, maar ook de IT en Tech sector, of zelfs het hele land en de rest van de wereld. Er zijn prachtige voorbeelden waar verschillende leveranciers samen aan iets nieuws werken, waarbij niet alleen deze bedrijven en hun klant, maar ook wij als mensheid er beter van worden. Die combinaties zijn niet altijd voor de hand liggend en berusten soms op louter geluk. Ik geloof dat hier nog veel te winnen is.

Als ik daar een bijdrage aan kan leveren door het mogelijk te maken de IT en Tech sector te vangen in één centrale ‘hub’, zou dat een fantastisch zijn. Zo kunnen we nog veel meer geweldige en verrassende matches maken. Is de tijd rijp? Dat weet ik nog niet zeker, maar ik heb er een paar hele gave ideeën over.


Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2018-03-30T10:48:49+00:00 30 maart 2018|