BoardroomIT: Strategic Sourcing = strategisch snuffelen

“IT mag de laatste jaren weer helemaal meedoen in de boardroom. Los van cloud en ‘as a service’ zijn er allerlei nieuwe ontwikkelingen waarmee IT en aanpalende technologieën echte businessenablers zijn geworden. En soms zijn ze zelf de business. Tegelijkertijd is er een trend gaande waarbij weg wordt bewogen van outsourcing, of in elk geval van de term ‘outsourcing’. De discussie over deze term leidt echter af van het echte probleem.”

Zo luidt de intro van een mooi stuk over Outsourcing Hub, dat vandaag verscheen in BoardroomIT. Deze uitgave van het Financieele Dagblad en ICT Media valt op de mat bij 65.000 FD-lezers en wordt verspreid op allerlei IT-events, zoals het Jaarcongres Strategic Sourcing van later deze maand.

Ben je benieuwd wat onze CEO/Founder Henk Pater te vertellen heeft? Onderstaand vind je de verdere tekst van het stuk in BoardroomIT. Lees je liever het origineel? Je kunt deze editie van BoardroomIT downloaden in PDF (gratis) via deze link. Je vindt ons op pagina 15. Je kunt ook enkel die pagina downloaden.


Strategisch snuffelen (om niks te missen)

Betere marktverkenning leidt tot betere outsourcing

IT mag de laatste jaren weer helemaal meedoen in de boardroom. Los van cloud en ‘as a service’ zijn er allerlei nieuwe ontwikkelingen waarmee IT en aanpalende technologieën echte businessenablers zijn geworden. En soms zijn ze zelf de business. Tegelijkertijd is er een trend gaande waarbij weg wordt bewogen van outsourcing, of in elk geval van de term ‘outsourcing’. De discussie over deze term leidt echter af van het echte probleem.

AMSTERDAM – Op zich begrijpelijk als je kijkt naar de klassieke defnitie, waarbij men vaak denkt aan eerstegeneratie-outsourcingsdeals (met voor sommigen een nare bijsmaak). Maar deze deals zijn er nog genoeg in de midsize markt voor commodity-IT en in de gehele markt voor nieuwe IT-technologieën. Ze zien er alleen anders uit, maar wat ze gemeen hebben is dat het gaat om ‘de eerste keer’.

Discussie voeren over de term outsourcing of over welke ‘generatie’ het betreft, leidt af van het echte probleem. Juist omdat de markt in zo’n rap tempo verandert, qua beschikbare technologieën en daarmee ook wat betreft spelers en hun aanbod, ontstaan nieuwe risico’s en uitdagingen. Ik heb de indruk dat die te vaak worden weggewuifd onder het mom van ‘het is geen outsourcing’ of ‘hebben we al vaker gedaan’.

Risico van uitsluiting

Bij deze problematiek hoor ik vrijwel altijd twee belangrijke oorzaken. Allereerst wordt er te weinig tijd en moeite gestopt in het grondig verkennen van de markt. Ten tweede is in het proces voorafgaand aan de formele (selectie)procedures vaak te weinig gelegenheid tot interactie met de markt.

Hierdoor loopt de vragende partij het risico dat leveranciers die goed zouden passen, onbewust of onbedoeld worden uitgesloten of afgeschrikt. Bijvoorbeeld omdat ze simpelweg niet in het vizier waren, of omdat eisen of tenderprocedures (onnodig) zwaar of ingewikkeld zijn gemaakt. Bovendien hebben IT-leveranciers niet altijd per direct tijd en resources beschikbaar en geven ze vanwege de ‘luxe van keuze’ vaker een no-bid af.

Snuffelen als oplossing

De oplossing zit ’m dus in het beter bijhouden van de markt en vooral in het eerder en meer interacteren met de markt. Klinkt simpel, maar het vergt een flinke bak aan discipline; we zijn met z’n allen kampioen uitstellen en ‘druk zijn’. Dan is het gemakkelijk om terug te vallen in oude patronen.

Ik praat daarom liever over ‘snuffelen’, of beter gezegd strategisch snuffelen, want het snuffelen zelf moet interessant en leuk zijn, zonder al te veel inspanning en zonder keiharde verplichtingen. Maar ook strategisch, omdat het van essentieel belang is voor zowel IT als de business.

Daarbij zouden we eens naar een heel andere sector moeten kijken, namelijk die van het online daten. Om de ideale levenspartner te vinden kun je niet met iedereen praten, borrelen of een relatie aangaan. Tegelijkertijd vergroot je bij online daten de kans op succes door aan de voorkant te starten met zoveel mogelijk ‘kandidaten’.

Online platforms

Slimme datingsites voorzien in een flinke lijst criteria die iedereen vooraf invult. Zo kan het matchingalgoritme bepalen wie voor elkaar een goede match vormen en wordt het kaf van het koren gescheiden. Beide gematchte personen beoordelen de kwaliteit van de match. Om te bepalen met wie je eventueel een borrel wilt gaan doen, ga je eerst eens wat chatten en e-mailen.

Snuffelen dus. Natuurlijk is de borrel het leukst en vergt het chatten en mailen wat tijd (dat voelt zeker zo als er geen borrel volgt), maar doe je dat goed, dat is de kans op een geslaagde borrel en een mooi vervolg veel groter. En zo voorkom je teleurstellende borrels of erger.

Dat is als je het mij vraagt precies wat we nodig hebben in de IT-sector. Bij het online daten werkt het uitstekend. Voor mij persoonlijk in elk geval, want ik ben vorig jaar getrouwd met mijn droomvrouw. Zij werd negen jaar geleden als goede match aan mij voorgesteld door zo’n slimme datingsite.

Online platformen hebben de toekomst, ook voor IT en allerlei opkomende technologieën. En of je het nu outsourcing of sourcing noemt: het belang van snuffelen was al groot en zal alleen maar toenemen!


Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2018-06-20T18:15:25+00:00 1 juni 2018|