Gastblog: Zo werd de Tour de France digitaal

‘Delight your audience’ (of je klant) is voor elk bedrijf een goed advies. Voor de organisator van de Tour de France, Amaury Sport Organisation (A.S.O.), raakt het aan de kern van wat ze doen. En de afgelopen jaren is er veel veranderd op dat gebied.

Op donderdag 29 november organiseren we een kennis- en netwerksessie over o.a. de digitale transformatie van de Tour de France, in samenwerking met Dimension Data, innovation partner van Outsourcing Hub. Er zijn nog enkele plaatsen vrij!

Gastblog door Jessica Constantinidis, IoT Lead Europe bij Dimension Data 

Lang niet iedereen die de Tour de France op televisie bekijkt is een fiets-, of zelfs maar sport-, liefhebber. Sommigen genieten van de schilderachtige route. Anderen vergapen zich graag aan het menselijke drama: de beproevingen, de teleurstellingen en overwinningen die deze race zo meeslepend maken. Naast deze verschillende perspectieven is er ook een verschuiving in kijkgewoonten: digitale kanalen bieden kijkers op aanvraag een veel ruimere keuze voor een groeiend publiek van jongere en digitaal verbonden kijkers, die enkel de televisie-uitzending waarschijnlijk niet voldoende vonden.

Voor Tour-organisator A.S.O. ligt de uitdaging in het aanbieden van de Tour de France aan al deze verschillende kijkers. En ze moesten van ver komen. Zo werd er in 2014 bijvoorbeeld nog gewerkt met handmatig gemeten tijden en snel geschreven krijtbordjes om inzicht te geven in de race. In 2015 is er een technologiepartner aangetrokken, Dimension Data, waarmee de digitale transformatie van de Tour de France gerealiseerd moest worden. We nemen je mee in de transformatie van 2015 t/m nu.

2015: Het vangen van de gegevens

In 2015 lag de focus op het vastleggen, verwerken en leveren van gegevens van trackers die op de fiets van elke renner werden gemonteerd. Voor het eerst konden fans, volgers, commentatoren en omroepen live gegevens zien over de snelheid van de renners, de afstanden tussen de renners en hun relatieve positie binnen het peloton. Grafieken gebaseerd op gegevens verwerkt door een real-time analytics platform werden getoond als onderdeel van de TV-uitzendingen. Ze werden ook getoond op het Twitteraccount @letourdata.

Dit was de eerste stap in de revolutie van de kijkervaring voor fans. De tweede was eigenlijk een toeval: begin 2015 vond een grote crash plaats. Het social media team nam snel een foto van de datafeeds na de crash en plaatste deze direct op Twitter. Dit tweet zorgde voor veel buzz en verdubbelde het aantal volgers voor @letourdata. Bovendien zette het ons aan het denken over wat we nog meer met de gegevens konden doen.

2016: We hebben de gegevens. Hoe vertel je er betere verhalen mee?

De focus verschoof van alleen het leveren van gegevens via een technologische oplossing naar het kijken hoe we die gegevens konden gebruiken om boeiender verhalen te vertellen over de race. In 2016 kwam er een fietsjournalist bij het data-team om te helpen deze verhalen op een nieuwe manier tot leven te brengen. Zo stelden we een team samen dat vaardigheden op het gebied van journalistiek, data-analyse en sociale media samenbracht. Zij konden de race in realtime analyseren én boden kijkers inzichtelijke wedstrijddata en -visualisaties

Met volgende-generatie volgapparatuur konden we grotere hoeveelheden data vastleggen en doordat we real-time informatie over windsnelheid, -richting en -gradiënten toevoegden konden we de kijkers laten zien hoe deze elementen de prestaties beïnvloedden. Al deze gegevens en gerelateerde verhalen werden vervolgens via verschillende kanalen gepubliceerd, waaronder nieuwe televisiebeelden, een specifieke toepassing voor racecommentatoren, de website van het Race Center als tweede scherm en @letourdata op Twitter. Het publiek kon nu kiezen wat het wilde zien en op welk platform het wilde kijken.

2017: Gegevens uit het verleden gebruiken om toekomstige resultaten te voorspellen

Onze volgende innovatie was om machine learning in te zetten bij de Tour de France. Door historische gegevens, zoals gegevens over prestaties bij andere evenementen, te combineren met gegevens over live-races, kunnen we algoritmen bouwen om te voorspellen wat er gaat gebeuren in de race die nu bezig is. Dit gaf de race een heel nieuwe dimensie van opwinding, zeker toen fans hun mening begonnen te geven over deze voorspellingen. Zou het peloton de vluchters achterhalen? Wat vonden mensen van het voorspelde podium? In onze dagelijkse voorspellingen van de top vijf behaalden we 71% nauwkeurigheid, een geweldig resultaat gezien de onvoorspelbaarheid van een complexe wedstrijd als de Tour de France.

Deze gesprekken onder de kijkers werden ook nog gevoed door de profielen van de renners, een andere innovatie die we dat jaar introduceerden. Deze toonden de sterke en zwakke punten van een renner in verschillende podiumprofielen en analyseerden welke omgevingen en omstandigheden ze optimaal presteerden

Tot nu toe was een groot deel van de innovatie tijdens de Tour de France gericht op het verzamelen en gebruiken van gegevens. Voor 2018 lag de focus elders. Wil je meer weten over de digitale transformatie van de Tour de France, en wat we dit jaar gedaan hebben? Meld je dan aan voor de kennis- en netwerksessie van donderdag 29 november. In deze sessie komt niet alleen de Tour de France aan bod, we nemen je ook mee in de evolutie naar XLA met een client case van gastspreker Marty Smit, IT Director bij ASML, én we vertellen je alles over Infrastructure-as-code. Kortom, een sessie om niet te missen. Lees meer over het programma en meld je aan.


Deze gastblog is verzorgd door  Jessica Constantinidis, IoT Lead Europe bij Dimension Data 

Dimension Data

Dimension Data is Innovation Partner 2018 van Outsourcing Hub. De Innovation Partners leveren een proactieve bijdrage aan de ontwikkeling van het onafhankelijke matching platform. In totaal nemen (maximaal) negen Innovation Partners zitting in een advisory board, vanuit waar zij hun kennis en ervaring inbrengen. De Innovation Partners rouleren op jaarlijkse basis.

2018-11-21T17:30:44+00:00 20 november 2018|