Gastblog: Waar doen we het allemaal voor?

Of je nu ICT-provider bent of werkt op een afdeling ICT, iedere ICT-professional die actief is in de zorg zou regelmatig even stil moeten staan bij de vraag: Waar doen we het eigenlijk allemaal voor? Nog altijd gaan we veel te veel uit van theoretische situaties in plaats van de praktijk. Het is hoog tijd dat we dit patroon met z’n allen doorbreken. Want anders zal er altijd een kloof blijven bestaan tussen de ondersteunende afdelingen, zoals ICT, en de zorgprofessionals.

Gastblog door Yvo Hoeke van NetSourcing (Outsourcing Hub Innovation Partner 2018)

Hoe kunnen we hier een eind aan maken? Door te praten met de betreffende gebruikers en heel goed te kijken wat er in de praktijk gebeurt. Door ogenschijnlijk simpele vragen te stellen als: Voor hoeveel gebruikers geldt dit? In welke situatie komt dit voor? En hoe vaak komt die situatie voor? Hoeveel tijd heeft een gebruiker ervoor nodig? En hoeveel tijd verliest hij ermee? Het is essentieel om de antwoorden op dit soort basale vragen boven tafel te krijgen. Want alleen zo kunnen we bepalen waar we voor een organisatie echt meerwaarde kunnen bieden. En blijven we niet hangen in een discussie dat iets veel geld kost.

Twee kanten

Dat er over het algemeen beperkte kennis is van de praktijk, werkt twee kanten op. Aan de ene kant zijn mensen op de ICT-afdeling vaak niet voldoende op de hoogte van hoe gebruikers écht werken, waardoor systemen en programma’s niet goed aansluiten op hun werkwijze. Gebruikers hebben op hun beurt vaak heel beperkte kennis van de verschillende mogelijkheden die een applicatie biedt, waardoor ze de software niet optimaal gebruiken.

Langs elkaar heen

In de praktijk werken deze twee werelden dus vaak langs elkaar heen. En dat leidt tot een groot gat tussen gebruikers en ICT. De adoptie van het hulpmiddel dat ICT eigenlijk zou moeten zijn, wordt hierdoor ernstig beperkt.

Sleutel tot succes

Als we ervoor willen zorgen dat de professional optimaal kan werken, dan moeten we meer tijd besteden aan het instrueren van gebruikers en het gesprek met hen aangaan. Vervolgens is het aan de gebruiker om ICT te laten weten hoe het systeem verder vervolmaakt kan worden. Dat gesprek is de sleutel en de bijbehorende adoptie van de nieuwe ICT-middelen in het dagelijkse werk is de sleutel tot het succes van elke implementatie.

Noodzakelijke feedback

Wanneer we gebruikers die zich – zeker in de zorg – terecht vooral focussen op andere belangrijkere zaken dan ICT, niet zachtjes ‘dwingen’ om de hulpmiddelen te gebruiken, en niet met hen in gesprek gaan, zal die noodzakelijke feedback voor verdere verbetering achterwege blijven. En dan wordt dat gat alleen nog maar groter.

Voor wie wil begrijpen waar we nu eigenlijk mee bezig zijn, zit er maar één ding op: spring in het gat! Ga het gesprek met elkaar aan. De ICT is aan zet!


NetSourcingDeze gastblog is verzorgd door Yvo Hoeke van NetSourcing.
NetSourcing is Innovation Partner 2018 van Outsourcing Hub. De Innovation Partners leveren een proactieve bijdrage aan de ontwikkeling van het onafhankelijke matching platform. In totaal nemen (maximaal) negen Innovation Partners zitting in een advisory board, vanuit waar zij hun kennis en ervaring inbrengen. De Innovation Partners rouleren op jaarlijkse basis.

2018-04-12T16:02:50+00:00 31 maart 2018|