Partnerkanalen en ecosystemen? Keep IT Smart & Simple!

Vorige week bezocht ik twee evenementen waar, zoals gebruikelijk in IT-events, het jargon me om de oren vloog. Ik ben het gewend en meestal verslapt mijn aandacht. Maar de laatste tijd inspireert het me. Want het is gemakkelijk om iets als ‘Keep IT Simple, Stupid!’ te roepen, maar de kunst is om het niet alleen simple te maken, maar ook smart

Blog door Henk Pater, Founder van Outsourcing Hub

Het eerste event dat ik bezocht was ‘This is IT’ – voor mij relevant om een beter begrip te krijgen van het partnerkanaal. Iets waar we bij Outsourcing Hub tot voor kort nog niet echt mee bezig waren; ons platform is immers gericht op de eindklant en de externe adviseurs. Dat trekt vooral IT-dienstverleners aan die hun diensten rechtstreeks aan de eindklant leveren.

Maar tussen die bijna 150 IT-aanbieders zitten inmiddels ook bedrijven die zich niet (meer) direct richten op de eindklant. Outsourcing Hub helpt hen aan extra zichtbaarheid van zowel het merk als de diensten, vaak ook door partners van zo’n bedrijf aan te sluiten. Met de lancering van iSourcing Hub kunnen we zelfs IT-aanbieders onderling aan elkaar matchen. Hoog tijd dus om de wereld van vendors, distributeurs en resellers beter te begrijpen. Alhoewel…

Jeugdjournaaltaal

Als dagvoorzitter van ‘This is IT’ was Matthijs van Nieuwkerk ingehuurd. Bij de opening beweerde Matthijs dat hij de opdracht eigenlijk weer had ingetrokken, omdat hij geen barst van deze wereld begreep. Met Lotte de Bruijn (directeur van de Nederland ICT) als vaste tafelgast, is hij toch overstag gegaan. Matthijs en Lotte vroegen de tafelgasten om in ‘jeugdjournaal’-taal te praten. Dat ging natuurlijk helemaal mis en binnen een minuut vlogen jargon en clichés alweer over de tafel.

Dan was er nog dat partnerkanaal. Met afgrijzen hield Matthijs telkens het A4’tje omhoog, waarop een ingewikkeld schema stond. Ook tafelgast Maarten Steinkamp (mede-eigenaar van o.a. Jamin en Multivlaai) vroeg zich af of die waardeketen op de schop moet (of sowieso gaat). Voor hem als eindklant zijn er genoeg uitdagingen waar IT kan helpen. Hij wil wel, maar de IT-dienstverleners weten hem niet te vinden. En zelf de juiste partij zoeken is onbegonnen werk; je ziet door de bomen het bos niet meer. Daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik betwijfel of dat enkel te maken heeft met het partnerkanaal.

Digitale ecosystemen

Het andere event dat ik bezocht ging over Digitale Ecosystemen. Deze themadag werd georganiseerd door Bart van der Linden van Source2Innovate. Hij is tevens PhD-kandidaat bij Nyenrode Business Universiteit en Knowledge Partner van iSourcing Hub. Hij wist bovendien professor Gerda van Dijk, hoogleraar Publiek Leiderschap aan de Vrije Universiteit Amsterdam te strikken. Heel interessant, want zij gaf een andere kijk op ecosystemen.

Wat mij opviel is dat we bedrijfsmatig vaak praten op een manier die voortkomt uit de industriële revoluties van de vorige eeuwen (denk aan Ford en de auto: besturen, dashboard, etc.). We zijn ook gewend lineair te denken, terwijl nieuwe technologieën juist exponentiële kenmerken vertonen. Tot slot zijn we gewend te denken in oorzaak en gevolg, terwijl bij ecosystemen sprake is van circulaire causaliteit.

In ecosystemen zijn daarom de gevolgen van bepaalde acties vaak onvoorspelbaar, maar achteraf wel goed te verklaren. De toestand van een ecosysteem verandert en kent verschillende fasen. In de natuur (zonder interventie van de mens) gaat dat meestal geleidelijk. Wanneer je de mens of iets anders ‘onnatuurlijks’ introduceert, dan kan iets kleins echter een grote impact hebben. En in de huidige business en ICT-ecosystemen stikt het van dat soort ‘onnatuurlijke’ zaken.

Denk aan nieuwe technologieën, startups, gewijzigde regelgeving of Brexit. Dat maakt het bos niet alleen onoverzichtelijk, maar ook nog eens heel dynamisch. Of het ecosysteem-gedachtegoed daar wat aan gaat veranderen, ook dat betwijfel ik. Bovendien wordt de term te pas en te onpas gebruikt.

B2B vs B2C

Partnerkanalen, ecosystemen, een dynamische of zelfs volatiele markt van IT-dienstverleners. Iedereen voelt dat er wat moet veranderen, maar wat precies? Te vaak hoor ik de vergelijkingen van een willekeurig platform met Uber, Airbnb, Netflix, Spotify en andere succes(?)verhalen. Als je beter kijkt, zie je dat in sommige gevallen de waardeketen korter werd (Netflix, Spotify). In andere gevallen kwam er juist een schakel bij (Uber, Airbnb). In alle gevallen zorgt een digitaal platform ervoor dat de klant snel een dienst kan vinden en afnemen. Vrijwel altijd gaat het om relatief simpele B2C-producten of -diensten waarvan de toevoegde waarde direct meetbaar is.

En daar zit volgens mij het echte probleem. IT en technologie komen pas echt tot hun recht als ze op de juiste manier worden toegepast in een bepaalde context. Tegelijkertijd veranderen de mogelijkheden razendsnel. Als B2B net zo simpel was als B2C en de technologie net zo simpel als een liedje streamen of een taxi bestellen, dan had iedere manager of inkoper nu wel een app om IT-oplossingen of andere hippe technologische hoogstandjes te bestellen.

Keep IT Smart & Simple!

Toch geloof ik dat het mogelijk is. Vier jaar geleden begon ik Outsourcing Hub. Alles wat we daarvan hebben geleerd, hebben we nu toegepast om een B2B-platform te ontwikkelen dat alle soorten vraag en aanbod kan matchen: iSourcing Hub. De inmiddels al ruim honderd (and counting…) thema’s waarop we kunnen matchen hebben nu nog een hoog technisch gehalte, met hier en daar wat jargon en vast wat clichés. Maar als we (een systeem) kunnen leren hoe dat moet worden vertaald naar business-oplossingen of naar een specifieke context, dan wordt ‘de hub’ pas écht een krachtig hulpmiddel.

In de wereld van de programmeurs is het KISS-principe populair, wat afstamt van de Amerikaanse marine in de jaren ’60. Oorspronkelijk staat KISS voor Keep it Simple, Stupid! Maar ik voel toch meer bij een van de nieuwere varianten van KISS: Keep IT Smart & Simple. En dat is waar wij met het nieuwe online platform iSourcing Hub continu nastreven.


Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2018-11-21T11:10:41+00:00 20 november 2018|