Blog: Platformrevolutie!

In mijn blogs heb ik Outsourcing Hub vaak vergeleken met een online dating site – in feite ook een platform dat vraag en aanbod bij elkaar brengt. Sinds de lancering van de nieuwe iSourcing Hub module maak ik ook de vergelijking met bekende en succesvolle B2C platformen, mede omdat iSourcing Hub ons platform veel breder inzetbaar maakt – we hebben er niet voor niets een eigen website voor opgezet..

Blog door Henk Pater, Founder van Outsourcing Hub

De vergelijking met het standaard rijtje van Uber, Spotify, Airbnb, Netflix, etc. gaat natuurlijk niet helemaal op; wij zijn (nu nog) klein en gericht op B2B. Toch helpt het om beter te begrijpen welke toegevoegde waarde de Hub nu al levert, en welke enorme potentie ons platform en met name iSourcing Hub heeft.

Momenteel lees ik het boek Platform Revolution (‘How networked markets are transforming the economy and how to make them work for you’, link), een aanrader voor iedereen die beter wil begrijpen hoe platformen werken en hoe ze de wereld veranderen. Het boek geeft veel inspirerende voorbeelden die bevestigen dat we met iSourcing Hub op de juiste weg zijn. Dat er nog veel meer mogelijk is lijkt ook een steeds groter deel van onze gebruikers zich te realiseren, getuige het groeiende aantal Knowledge Partners en het groeiende aantal premium abonnementen.

Toch zie ik regelmatig eindgebruikers en adviseurs terugvallen in old habits. Ze vergeten de hub in te zetten of doen dat te laat. De Hub ‘voelt’ voor hen als een extra stap. In plaats daarvan doen ze iets dat wat mij betreft gelijk staat aan een hotel uitkiezen via het reisbureau, of een DVD huren bij een videotheek. Niet meer van deze tijd… het kan echt beter, sneller én goedkoper!

Waarom blijven we zakelijk vaak zoveel langer hangen in oude gewoontes, terwijl we privé heel snel meebewegen? In een eerdere blog gaf ik al eens een hint. Het gaat om the value unit: het product of de dienst die via het platform wordt gematcht. IT en zeker IT-outsourcing is een veel complexere aangelegenheid dan het regelen van een hotel of film.

Voor on demand muziek luisteren kies je gewoon wat uit op Spotify, voor een taxiritje is het niet nodig om uitgebreid een chauffeur te screenen en voor een hotelovernachting kijk je hooguit naar wat foto’s en beoordelingen. Bij IT-diensten zul je veel meer aandacht willen spenderen aan het verkennen van de markt en het (voor)selecteren van geschikte spelers. Ze worden immers je partner in een lange termijn relatie, of ze worden verantwoordelijk voor een IT-project dat bedrijfskritiek is. De business case om aan de voorkant meer tijd en geld in die (voor)selectie te stoppen kan iedereen maken.

Dat nu precies waarom de toegevoegde waarde zoveel groter is bij matching van complexe value units; voor IT is de waarde van een goede match op zichzelf al beduidend hoger, en procesmatig wordt er ten opzichte van de klassieke aanpak vaak enorm veel tijd en geld bespaard. De uitdaging is daarbij dat het matchen zelf ook ingewikkelder wordt, en dat het proces (de manier van werken) vaak moet veranderen om een platform optimaal te benutten.

Tegelijkertijd is het uitbreiden (schalen) van complexe platformen lastiger. Ieder platform zoekt naar het network effect – hoe meer gebruikers en gebruik, hoe hoger de waarde van het platform voor elke individuele gebruiker. Positive network effects kunnen zorgen voor positieve vicieuze cirkels en snelle groei. Dat zie je bijvoorbeeld goed in deze weergave van positive network effects voor een platform als Uber.

Wordt een product of dienst complexer, dan is het risico op negative network effects groter. Voor de Hub zou dat bijvoorbeeld kunnen in de vorm van onhandig ingestoken searches, waar de ontvangende partijen geen raad mee weten. Quality curation is de oplossing, maar betekent ook dat het platform minder schaalbaar wordt of dat heel snel groeien geen goed plan is.

In ons geval hebben we de kwaliteit bewaakt door niet zomaar allerlei nieuwe leveranciers toe te laten en door in eerste instantie de focus te houden op IT-outsourcing. Daarnaast werken we niet enkel met matching criteria, maar faciliteren en stimuleren we ook vroegtijdige interactie. Dit helpt gebruikers snel en zonder veel effort te toetsen of er écht een match is, en om complexe/contextuele zaken aan de orde te stellen. ‘Strategisch snuffelen’ noem ik het. Maar tot voor kort dus enkel op een beperkte schaal (lees: binnen IT-outsourcing met ruim 100 providers).

Vraag en aanbod koppelen via een platform is niet per definitie revolutionair. De manier waarop een platform dat doet en de mogelijkheden die daardoor ontstaan wel. Vaak spelen de gebruikers (value creation by the community) en data (data-based tools to create community feedback loops) daarbij een belangrijke rol. Tot nu toe gebeurde dat in Outsourcing Hub vooral op de achtergrond, maar met de introductie van iSourcing Hub eind 2018 is dat flink veranderd.

Nu kan de Hub snel worden uitgebreid met nieuwe thema’s en slimme criteria en open vragen per thema (zoals ERP, Cloud, Cyber Security etc). De iSourcing Hub Knowledge Partners helpen met het vullen en beheren van de Public Library. Gebruikers kunnen vragen opslaan, hergebruiken en delen met anderen. Antwoorden van aanbieders worden ook opgeslagen, zodat voor ieder thema real-time matching mogelijk wordt. Met al deze data wordt het systeem steeds slimmer en waardevoller. De beperkte schaal waarmee we als Outsourcing Hub konden groeien in omvang én waarde is daarmee verleden tijd.

Een platform dat op deze manier helpt om snel of zelfs real-time de relevante spelers in kaart te krijgen, en alleen die spelers de juiste (effectieve) vragen te stellen op ruim 120 IT & Tech thema’s, én dat daarbij ook kennisdeling faciliteert is bij mijn weten uniek. Doordat het platform met de introductie van iSourcing Hub veel vaker kan worden ingezet, zullen de old habits waarover ik het eerder had hopelijk snel verdwijnen.


Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2019-06-13T20:41:35+00:00 13 juni 2019|