Teleurgesteld? Dat is niet altijd nodig!

Het is tijd voor wat inhoudelijke talk. Niet alleen via deze blog, maar ook via twee aparte e-papers die ik via deze blog probeer samen te vatten. Want Outsourcing Hub bouwt en verkoopt eigenlijk geen systeem, maar een nieuwe manier van werken. Het systeem is een middel dat onze missie ondersteunt en de markt stimuleert eerder met elkaar in contact te treden. Dat is soms even wennen…

Blog door Henk Pater, Founder van Outsourcing Hub

In de praktijk betekent het dat we veel klanten en adviseurs aan de hand nemen, zeker bij de eerste keer dat ze de Hub gebruiken. Niet alleen omdat we graag zien dat zij de mogelijkheden en het interactieve proces optimaal benutten, maar ook omdat het systeem op sommige plekken nog niet uitgekristalliseerd is.

Bovendien lijkt met name de inzet van de interactieve stappen soms een behoorlijke drempel. Ondanks dat men een search volledig discreet kan uitvoeren en de interactieve stappen indien gewenst anoniem doorlopen kunnen worden, merken we vaak dat er terughoudend wordt omgegaan met de interactie en het (vroegtijdig) delen van informatie. Terwijl dat nu juist de kracht is van het systeem!

Teleurgesteld?

Gelukkig worden die interactieve stappen steeds vaker ingezet. Omdat het systeem de klant en/of adviseur (zoekende partij) vrij laat in de keuze welke IT leveranciers worden uitgenodigd voor de volgende stap, en omdat interactieve proces er op is gericht de best passende partijen voor te sorteren (je kan immers niet met iedereen koffie drinken), krijg je als IT dienstverlener gegarandeerd te maken met matches waarbij je ‘afvalt’.

Dat levert nog wel eens teleurgestelde reacties op, vooral bij de nieuwkomers. Begrijpelijk, maar meestal onterecht. Allereerst is ‘afvallen’ inherent aan marktwerking, dat was ook al zo bij traditionele leveranciersselectieprocessen met bijvoorbeeld een RFI (long-list) en RFP (short-list). Via Outsourcing Hub kan de markt voorafgaand (en deels vervangend wat betreft RFI) aan dergelijke vaak formele en zware procedures afgetast worden. Op een vrij simpele manier, zonder al teveel effort.

Meer kansen = vaker afvallen

Omdat daarbij vaak méér providers worden gepolst, zijn er ook meer providers die initieel matchen en later afvallen. Wat vaak wordt vergeten, is dat zo’n match voorheen niet eens zichtbaar was. Of je als provider in bijvoorbeeld desk research aan de orde bent gekomen en waarom je niet op een long-list terecht komt is niet altijd duidelijk. Zeker niet wanneer je niet eens wéét dat je iets misloopt.

Via Outsourcing Hub weet je als provider in elk geval of je op het vizier en heb je als het even meezat de kans gehad een eerste reactie op de match te geven.

De volgende stap

Daarnaast is het niet worden uitgenodigd voor een volgende (interactieve) stap niet perse een slechte zaak. Het interactieve proces binnen Outsourcing Hub wordt lang niet altijd ingezet om tot een definitieve short-list te komen voor bijvoorbeeld een RFP. Vaker wordt het gebruikt ten behoeve van desk research, vooronderzoek, markverkenning en (lichtgewicht) marktconsultaties. Soms wordt er nog geen enkele partij uitgenodigd voor een volgende stap, maar gaat men eerst terug naar de tekentafel of zijn er andere zijstappen.

Wanneer een provider afvalt kan dat ook liggen aan de inhoud c.q. insteek van een profiel, of een reactie op een vorige stap. Als profielen niet op orde zijn of reacties niet goed inhaken op hetgeen dat wordt gevraagd, is dat natuurlijk zonde en iets om aan te werken. Als alles wél op orde is én als de reactie goed doordacht is, kan afvallen simpelweg een signaal zijn dat andere providers kennelijk beter passen.

Oorzaak en gevolg

De informatie die over en weer gaat, kan een belangrijke impact kan hebben. Daar waar de zoekende partij niet altijd even uitgebreid is (of kan zijn) in het delen van informatie, zijn leveranciers vaak ook minder geneigd een uitgebreide reactie te geven. Daarbij speelt met name de laatste tijd ook ‘drukte’ en beschikbare resources een belangrijke rol.

Een systeem alleen kan dat niet oplossen. Het gaat meer om gedrag, om oorzaak en gevolg. Maar ik geloof wel dat we kunnen bijdragen aan een zelfcorrigerend mechanisme, waarbij de vragende partijen eerder de interactie kunnen aangaan en waarbij de leverende partijen dus ook eerder de kans krijgen hun reactie te geven. Inhoudelijk, maar ook in de vorm van feedback op het proces en tijdslijnen, alsmede issues die ze hebben met bijvoorbeeld de (beperkt) gedeelde informatie of die voortkomen uit beperkt beschikbare resources aan hun zijde. Hoe eerder en transparanter dat gebeurt, hoe beter.

Het vergt van onze kant uit veel uitleg, vaak nog meer luisteren en soms pittige discussies. Maar daar leert iedereen van. Dat vind ik nu juist het mooie van mijn werk. Door alle verschillende meningen en visies, levert elke search waardevolle info en feedback op. Vroeger in mijn rol als consultant zou ik die informatie slechts op beperkte schaal kunnen inzetten of delen. Met Outsourcing Hub ertussen kan de gezamenlijke kennis en kunde van de markt direct en breed worden gedeeld door het systeem stap voor stap te verbeteren. En dat sluit naadloos aan op onze missie!

Benieuwd naar de e-papers hieromtrent? De versie voor IT Executives en Sourcing Adviseurs kun je alvast bekijken. De versie voor IT-dienstverleners (Providers) volgt binnenkort.


Blog door Henk Pater, CEO / Founder van Outsourcing Hub

Ben je getriggerd door mijn verhaal, wil je meehelpen of wil je met ons van gedachte wisselen? Neem gerust contact op via henk.pater@outsourcinghub.nl of 085 – 773 16 00. Je kunt ook direct een afspraak inplannen.

2018-06-11T09:28:49+00:00 28 mei 2018|