Terugblik kennis- & netwerksessie: 1+1 is meer dan drie!

Woensdag 4 juli was Valid gastheer van de kennis- en netwerkbijeenkomst die we samen met Outsourcing Hub organiseerde. Mijn collega Patrick Nijssen, sales manager Outsourcing bij Valid, presenteerde de beste ingrediënten voor een goede relatie met een ‘first generation’ uitbesteder.

Gastblog door Niek van de Crommert, Manager Business Development bij Valid (Outsourcing Hub Innovation Partner 2018)

Organisaties die voor het eerst uitbesteden zijn vaak bang de controle te verliezen en focussen zich op de risico’s. Ze zoeken zekerheid in technische KPI’s, vastomlijnde SLA’s en strakke normen. Ze willen hun outsourcing relatie daarom graag selecteren aan de hand van een traditioneel RFI-RFP proces. De juiste basis voor een succesvolle samenwerking? Het kan, maar volgens Patrick is elkaar eerst goed leren kennen belangrijker!

Niels Golsteijn, IT-manager bij ZOwonen is het volledig met Patrick eens. De ‘cultural fit’ is van groter belang voor een langdurige relatie dan harde criteria. Een eerste kennismaking of flirt alleen is niet genoeg om te kijken of er een match is. Na meerdere dates waarin ruimte is voor dialoog kan de volgende vraag pas oprecht beantwoord worden: “Gaan wij met de andere partij gelukkig worden, en zij met ons?”.

De praktijk bewijst het. De Heus Veevoeders koos na een aantal verschillende ‘first dates’ voor een uitgebreid datingproces met Valid. Je leest het in de case “Van grote onbekende naar longlist naar contract in no-time“. Het resultaat: een mooie relatie mede gebaseerd op wederzijds vertrouwen. Want uiteraard moet dat andere, een professionele dienstverlening, ook op orde zijn!

In Europese aanbestedingen zien we dat er doorgaans weinig tot geen ruimte is om elkaar echt te leren kennen, daarom doet Valid liever niet mee aan deze trajecten. Een gemiste kans? Misschien, maar het heeft onze sterke voorkeur om een toekomstige klant eerst goed te leren kennen om zo de eerder genoemde vraag te kunnen beantwoorden.

Tijdens het daten wordt veel met elkaar besproken. Wat je afspreekt moet je wel goed vastleggen, anders wordt mogelijk vergeten wie wat zou doen en wie wat heeft toegezegd. Wij houden daarom tijdens de dialoog fase graag een afsprakenlog bij.

Het opbouwen van de relatie stopt niet op het moment dat je voor elkaar hebt gekozen. Tijdens o.a. de transitieperiode besteed Valid de nodige aandacht aan het kennismaken met en het informeren van de medewerkers van de klant die we nog niet eerder hebben ontmoet. Door bijvoorbeeld lunchsessies te organiseren leren we snel de gehele organisatie kennen, en zij ons. Het doel: de klant in een warm bad laten landen!

Om 1+1 meer dan drie te laten zijn moeten ook de andere partners van de klant een plek krijgen in de nieuwe relatie, zeker wanneer de managed service provider voor de klant als ‘single point of contact’ gaat dienen. Het is van belang dat de klant bemiddelt in het samenbrengen van haar verschillende partners.

Wanneer de basis op orde is (wij regelen het!), moet er voortdurend worden geïnvesteerd in de relatie om deze ook langdurig te laten zijn. Vanuit Valid doen we dat door het brengen van verbeteringen en innovatie, ook buiten hetgeen in contract is afgesproken om. Kennis van de sector bij de dienstverlener is belangrijk, het helpt om dezelfde taal te spreken en goed te begrijpen wat de (business) uitdagingen van de klant zijn. Dat je als dienstverlener ook inzichten uit andere sectoren kan inbrengen wordt vaak gewaardeerd, zo ook door ZOwonen. Niels Golstein: “Doordat Valid ons volledig ontzorgt op IT-vlak, hebben we veel meer ruimte om met innovatie bezig te zijn. Daarnaast brengt Valid ons juist innovatie in IT.”

Zo helpen wij ook klanten ook in een (eerste) outsourcing relatie om voorop te lopen en zorgen we dat 1+1 meer dan drie wordt. We regelen het, blijven altijd verbeteren en maken het verschil met innovatie. Stay Ahead.


Deze gastblog is verzorgd door Niek van de Crommert namens Valid

Valid

Valid is Innovation Partner 2018 van Outsourcing Hub. De Innovation Partners leveren een proactieve bijdrage aan de ontwikkeling van het onafhankelijke matching platform. In totaal nemen (maximaal) negen Innovation Partners zitting in een advisory board, vanuit waar zij hun kennis en ervaring inbrengen. De Innovation Partners rouleren op jaarlijkse basis.

2018-07-15T15:50:20+00:00 15 juli 2018|