Terugblik op 2017: online dating of toch een discotheek?

Voor ‘de Hub’ was 2017 een jaar vol hoogtepunten. Niet alleen in de vorm van belangrijke mijlpalen en mooie prestaties, maar ook gezien de vele zaken die we hebben bijgeleerd en de geweldige ideeën die vooral vanuit onze klanten kwamen. Daarmee is het systeem in 2017 een stuk volwassener geworden én weten we dat er nog zoveel meer mogelijk is.

Blog door Henk Pater, CEO en Founder van Outsourcing Hub

In de vorige blog over het ontstaan van Outsourcing Hub (‘Outsourcing Hub op RTL 4: van passie naar droombaan… bijna!‘) heb ik beloofd wat meer te bloggen. Op moment van schrijven zit ik vast op een vliegveld vanwege wat sneeuw in Nederland (is dit echt 2017…?) – een situatie die zich prima leent voor wat reflectie!

Op zoek naar balans

2017 was niet alleen voor de Hub een mooi jaar. Wie mij persoonlijk kent, weet dat ik enorm druk ben om Outsourcing Hub verder uit te bouwen. Dat is soms moeilijk te combineren met een privé-leven. Toch is 2017 voor mij privé een bijzonder goed jaar geweest. Ik ben getrouwd met mijn perfecte match, de vrouw die ik acht jaar geleden op een datingsite tegenkwam – de datingsite die me ook op het idee bracht om Outsourcing Hub te starten.

Zij was ook degene die mij heeft overgehaald om te verhuizen van Amsterdam naar een plek dichter bij zee, om meer te kunnen surfen. Een verhuizing is best wat gedoe, zeker als je probeert een start-up naar de volgende fase te brengen, maar dit was een van de best moves ever dit jaar en zorgde voor een veel betere balans en meer energie.

Die balans is wat Outsourcing Hub dit jaar ook nodig had. Eind 2016 waren we, met 80 providers op het platform, hard op zoek naar de andere kant van ons matching systeem: de zoekende partijen. Hoewel we in een half jaar tijd meer dan 75 sourcing adviseurs aansloten (als vertegenwoordiger van zoekende partijen), bleef het aantal zoekopdrachten wat achter. Logisch, want niet iedere adviseur heeft per direct een klant met een IT sourcing vraagstuk.

Honderden nieuwe gebruikers

Een klein jaar later is die balans ook aan de search-kant dik in orde. We hebben inmiddels bijna 300 adviseurs aangehaakt, verdeeld over bijna 200 bedrijven. Daar zitten dus veel ZZP’ers en kleine adviespartijen tussen. Deze groep is extra enthousiast over de Hub, want voor hen is het lastig een goed overzicht van de markt te onderhouden. En dat geldt ook de andere kant op: voor providers is het vaak lastig deze groep te bereiken.

Verder zijn we dit jaar samenwerkingen gestart met TPA communities als Cygnusz en Transition Experts, waar we nog eens tientallen professionals bereiken. Ook door de lancering van de Sourcing Executive Portal voor eindklanten (lees: uitbesteders, partijen met een IT-vraagstuk) hebben we dit jaar meer dan 100 klanten mogen verwelkomen. En daarbij krijgen we aandacht vanuit allerlei functies, van IT manager tot inkoper en van vendor manager tot CFO.

Kijk je daarnaast bijvoorbeeld naar de events die we samen met onze Innovation Partners organiseren, waar adviseurs en klanten kennis kunnen ophalen én onderling kunnen netwerken, dan ontstaat er een heus ecosysteem waarbij Outsourcing Hub telkens optreedt als matchmaker en mensen en bedrijven aan elkaar verbindt. Precies waar we op gehoopt hadden! (Overigens zijn de Innovation Partners voor 2018 nu ook bekend!)

En dan… de cijfers!

Een terugblik op 2017 is natuurlijk niet compleet zonder harde data. Want dat is waar het uiteindelijk toch vaak om draait: hoeveel matches we maken (en dus hoeveel searches er zijn gedaan) en waar zo’n search of match toe leidt. Met dit jaar ruim 300 searches (tegenover ruim 100 vorig jaar) en bijna 7.500 matches (tegenover ruim 1.500 vorig jaar) kunnen we een gerust stellen dat de Hub lekker doorgroeit!

De huidige statistieken, geteld sinds aanvang Outsourcing Hub in 2015

De huidige stand van zaken, gerekend sinds aanvang Outsourcing Hub in 2015

Daarbij is het goed nieuws dat steeds meer klanten en adviseurs een betaald abonnement afnemen. In dat abonnement zit een ‘strippenkaart’ voor de betaalde (uitgebreide) searches. Dat betekent dat ons systeem na één keer gebruiken wordt gewaardeerd als iets dat vaker kan worden ingezet en dat men bereid is daar vooraf voor te betalen. Een blijk van waardering en vertrouwen waar we enorm blij mee zijn.

Zo’n strippenkaart is ook goed nieuws voor de providers en zorgt voor meer balans; er ontstaat een soort gegarandeerde pijplijn. Zo hebben we in de vier maanden dat we de strippenkaart nu aanbieden al meer dan 50 searches voor 2018 uitgegeven. Dat trekt vervolgens weer meer nieuwe providers aan, en in hun kielzog volgen ook meer klanten en adviseurs, en dus meer searches (en weer meer betaalde abonnementen, enzovoorts). Zo komen we in de juiste ‘vibe’ terecht.

Gerichte matches met profielen

Al die klanten en adviseurs kunnen zoeken in een database van op dit moment 116 providers. En omdat iedere provider meerdere profielen kan aanmaken, elk met een eigen focus (of wat ouderwets gezegd: een product-markt-combinatie) kunnen we een steeds groter deel van de markt zo gericht mogelijk bedienen. En dat werkt!

Zo’n profiel bestaat uit tientallen datapunten waarop onze matching engine kan bepalen óf er een match is en, zo ja, welke provider en welke profielen het beste bij elkaar passen. Daarnaast heeft elk profiel een eigen overzichtspagina (een soort ‘etalage’ met daarin relevante informatie, downloads, referenties, etc.). Al deze informatie is niet zomaar beschikbaar; de zoekende partij moet eerst een zoekopdracht doen en dat gebeurt dan ook massaal via de zogenaamde Light Search.

De scope en inzet wordt steeds breder

Het mooiste is misschien wel dat het systeem steeds breder wordt ingezet. Qua scope zien we searches die niet enkel gaan over IT outsourcing, maar over allerlei andere IT-vraagstukken. Het mechanisme waarmee een klant of adviseur met één druk op de knop 10 tot 20 providers een vraag kan stellen werkt super en heeft al heel wat mooie verrassingen opgeleverd.

Qua doelstellingen is de ‘hub’ niet enkel een tool om een long of short-list te maken voor een outsourcing deal, maar ook ter ondersteuning van een marktverkenning, desk research, etc. Daarnaast wordt ons systeem ook steeds meer ingezet in marktconsultaties en in de voorbereiding van Europese Aanbestedingen.

Dit is een goed perspectief voor verdere groei. Mooi is ook dat gebruikers zelf met vragen of ideeën komen, waarmee we het systeem verder kunnen uitbouwen. Voorbeelden hiervan lees je bijvoorbeeld op onze website, waar de eerste succesverhalen online staan. De feedback en ideeën van klanten ontstaan vaak gedurende het doorlopen van een search – zo doen wij nog steeds aan ‘learning on the job’, tweaken we continu aan de algoritmes en we denken zelfs na over een zelflerend systeem en een zelfcorrigerend ecosysteem.

Met al die zeer bruikbare input, feedback en ideeën had ik dit jaar heel wat blogs kunnen schrijven. Maar ik moest andere prioriteiten stellen; het bouwen van de Hub is niet niks, en trouwen en verhuizen heeft ook de nodige impact gehad. We nemen alles natuurlijk wel mee voor de 2018 roadmap. En daar kan je later deze week meer over lezen in mijn blog met een vooruitblik op 2018.

De Hub als matchmaker

Overigens was 2017 niet alléén Hosanna. Hoewel er volop gematcht wordt heeft nog niet iedere provider die ene gouden match gescoord, waaruit inmiddels een mooie deal is voortgekomen. Zo vergelijk ik de Hub wel eens met een discotheek. Onze discotheek is nog niet af, en niet iedere gebruiker loopt direct de eerste avond met een leuke match naar buiten. Maar de muziek doet het, de biertjes laten zich smaken (aan de echt hippe cocktails wordt nog gewerkt) en het is natuurlijk óók een kwestie van zien en gezien worden.

Ieder weekend wordt het gezellig en drukker. Kansen zat. Maar wie met wie een dansje waagt, wat er volgt na een match, daar bemoeien we ons vanuit de Hub niet mee. Dat is ook niet altijd inzichtelijk. En hoewel we daar eigenlijk wel meer over zouden willen weten, is dit – voor nu – een goede manier om aan te tonen dat de Hub 100% onafhankelijk is. Het maakt ons niet uit met wie je danst. Wat ons wel uitmaakt is dat het gaat om een match die écht bij je past, gericht op een solide relatie voor de lange termijn. En dat is dan weer een subtiel verschil met de gewone discotheek :-)

Voor 2018 hebben we grootse plannen om de Hub (of de discotheek, wat je wil…) verder uit te breiden en zó te verbeteren dat we voor alle gebruikers de juiste matches kunnen realiseren. Meer hierover lees je later deze week in mijn volgende blog, met een vooruitblik op 2018.

2019-05-28T14:56:39+00:00 12 december 2017|