Gastblog: We brengen u niet naar de cloud!

Regelmatig komen op de radio advertenties voorbij van bedrijven die een probleemloze overgang naar de cloud beloven. De tekst van de advertenties doet denken aan de wijze waarop een all-inclusive reis wordt aangeboden. Een enkeltje cloud is echter niet de insteek van mijn gesprekken met klanten over aanpassingen op de werkplekken.

Gastblog door Leonard Verspui, pre-sales architect ‘End User computing’ bij SLTN/Inter Access (Outsourcing Hub Innovation Partner 2018)

In de praktijk is er een diversiteit aan redenen waarom organisaties veranderingen willen doorvoeren. Het kan gaan om het mobieler maken van gebruikers, het verbeteren van de datakwaliteit, het verhogen van de veiligheid,  meer flexibiliteit, minder tijdverlies en irritatie, meer mogelijkheden voor samenwerking of het gebruik van multimedia, etc. Naast deze functionele redenen onderkennen sommige organisaties ook het belang van de werkplek als ‘visitekaartje’. Een goede, moderne IT-ondersteuning helpt om schaars personeel te werven en te behouden.

Vernieuwing is de norm

Naast de verschillen in motivatie vallen me ook de overeenkomsten op: alle klanten willen naar een regiemodel, waarbij de prijs afhankelijk is van het gebruik. Een tweede overeenkomst is dat alle klanten innovatie hoog in het vaandel hebben staan. Men wil niet meer gedurende de looptijd van het contract de omgeving in de lucht en up-to-date houden, maar gebruikers ‘continu’ laten profiteren van nieuwe mogelijkheden. Verandering of vernieuwing is de norm.

In de praktijk zie ik echter veel vernieuwingsprojecten moeizaam starten of na een enthousiaste start al snel verzanden. Voor veel veranderingen is betrokkenheid vanuit de business een voorwaarde. Maar de innovatie die vanuit IT wordt gezien, wordt door gebruikers vaak anders ervaren. Vanuit IT kijkt men naar het gehele bedrijf, maar de gebruiker kijkt, terecht, naar zijn eigen taken en prioriteiten. Zo kan het voorkomen dat je voor een kick-off workshop een 5 tal gebruikers als deelnemer hebt weten te strikken. Maar op de dag zelf is er een ziek, een heeft zijn agenda niet op orde, een is vertraagd, een wordt op het laatste moment weggeroepen en de vijfde voelt zich als enige niet geroepen om namens alle te spreken…

In de praktijk…

Naast het verschil in perspectief en belang is er, denk ik, nog een factor die meespeelt. Waar voorheen de wereld van de ‘werkplek’ en ‘applicaties’ tamelijk ver van elkaar af stonden, zijn deze steeds dichter bij elkaar gekomen. Een voorbeeld van een klant in de zorg maakt dit duidelijk: zorgmedewerkers maken nu binnen een zorgwoning gebruik van gedeelde thin client voor toegang tot een virtuele werkplek. Met tablets en taakgerichte apps zouden ze dicht bij de cliënt de administratie op een effectieve manier kunnen voeren, zodat er meer tijd en aandacht voor de cliënten is en de kwaliteit van de zorg beter wordt. De apps hebben alleen zin als er vanuit de werkplek shared tablets worden aangeboden en vice versa. Gepersonaliseerde apps op een tablet is nog niet zo eenvoudig in te richten. Werkplek (shared device) en applicatie (gepersonaliseerde app) zijn afhankelijk van elkaar. Het feit dat de applicaties en werkplek vanuit het verleden vaak los van elkaar werden gezien, leidt er toe dat de mogelijkheden van de werkplek om te kunnen bijdragen aan de productiviteit van de medewerkers onderbelicht zijn.

Veranderingen in de werkplek komen dan niet voort uit een behoefte vanuit het proces, maar vanuit een ‘einde contract’-situatie van hardware of dienstverlening. Initiatieven vanuit de IT-organisatie op basis van een ‘roadmap’ komen vaak niet van de grond omdat er vanuit de business continu andere en meer dringende problemen zijn. Het doorbreken van deze situatie vraagt om een aanpassing van de interne regie bij opdrachtgevers. Een betere afstemming tussen business en IT, tussen ‘applicatie’ en ‘infrastructuur’ is nodig om te zorgen dat je aan innoveren toekomt. Het is een voorwaarde om hulpmiddelen als ‘roadmap’ of ‘innovatieradar’ van nut te laten zijn.

Wie voert de regie?

De eerlijkheid gebied te zeggen dat er ook bij dienstverleners iets moet veranderen. Steeds meer onderdelen van het IT-landschap worden als dienst afgenomen. Als IT-dienstverlener moet je regie voeren over de levering van de onderliggende diensten. Ook bij dienstverleners blijkt dat het voor hun ‘gebruikers’, de beheerders, niet altijd eenvoudig is om te veranderen. Actuele problemen, onderbezetting, beperkingen in bestaande contracten, stokpaardjes…., er zijn veel redenen die een rem zetten op vernieuwing en het benutten van nieuwe mogelijkheden om het beheer te vereenvoudigen of om klanten te laten profiteren van nieuwe technologie. Deze opgave is vergelijkbaar met wat klanten moeten doen, ook dienstverleners moeten de interne regie verbeteren om technologie sneller te adopteren, zodat ze klaar zijn om aan de gewenste veranderingsnorm te kunnen voldoen.

Geen enkeltje cloud

Terug naar de titel van deze blog: ‘we brengen u niet naar de cloud’. Natuurlijk spelen clouddiensten een grote rol in een moderne werkplek. En natuurlijk helpen we graag met de overgang naar Azure, Amazon of een private cloud. En helpen we met de migratie naar Office 365. De cloud is echter geen doel op zich, het gaat om een werkplek die passend is binnen de context van de organisatie. Om echt te kunnen profiteren van de mogelijkheden en om ‘continu’ te kunnen verbeteren is de interne regie bij zowel klanten als dienstverlener een  belangrijke voorwaarde. Meer aandacht hiervoor voorwaarden maakt veranderingstrajecten succesvoller. Laten we ons klaarmaken om op reis te gaan!

  • Vul s.v.p. je (zakelijke) e-mailadres in.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.


Deze gastblog is verzorgd door Leonard Verspui namens SLTN/Inter Access

SLTN Inter Access

Leonard Verspui is pre-sales architect ‘End User computing’ bij SLTN/Inter Access. Hij stelt met klanten plannen op voor modernisering van hun werkplek en begeleidt de verandering. Leonard heeft daarnaast jarenlange ervaring als applicatiearchitect.

2018-05-22T22:10:07+00:00 22 mei 2018|